Designskydd
Designskydd används för att skydda en produkts formgivning och utseende men inte dess funktion eller bakomliggande idé. En bra design innebär ofta en god försäljning och är därför värd att skydda. En registrerad design kan också vara en framgångsfaktor när du förhandlar med investerare eller skriver licensavtal. Investerare och affärspartner kan då känna sig trygga med att företaget har ensamrätt till designen.
Ensamrätten uppkommer normalt genom registrering. För att kunna registreras måste formgivningen vara ny och ge ett annat helhetsintryck än tidigare kända formgivningar för samma eller närliggande produkter. Innan du lanserar din produkt och vi inger ansökan om registrering har vi möjlighet att ombesörja en nyhetsgranskning för att ta reda på om du riskerar att göra intrång i någon annans tidigare ansökta eller registrerade rättigheter. En registrerad design ger dig ett dokumenterat skydd till designen i max 25 år. Vi har ett väl etablerat samarbete med ombud och jurister i de flesta länder där svenska företag vill göra affärer.
Kontakta oss så berättar vi mer!
Vad krävs för att få designskydd?
För att få designskydd måste designen vara ny. Det innebär att det inte får finnas några tidigare identiska eller i stort sätt identiska utföranden på marknaden som har offentliggjorts före ansökningen. En design anses dock inte blivit offentliggjord på sätt som hindrar designregistrering, om offentliggörandet skett under en period på 12 månader före den dag då ansökningen lämnades in. Denna 12-månadersperiod brukar kallas ”grace period”.
För att designen skall registreras måste den dessutom vara särpräglad. Bedömningen görs utifrån det helhetsintryck en s.k. kunnig användare får av mönstret i förhållande till tidigare kända designer och utföranden. Som Europeiskt designombud, kan vi erbjuda designskydd i såväl Sverige som EU. Tack vare våra nära internationella samarbeten kan vi också erbjuda designskydd i de flesta länder utanför EU och Europa. Vi är vana att ha kontakt med olika myndigheter runt om i världen såsom PRV, EUIPO och WIPO.
Vilka krav måste uppfyllas för att få designskydd?
För att kvalificera sig för designskydd måste din design uppfylla två grundläggande kriterier: den måste vara ny och särpräglad. Nyhetskriteriet innebär att ingen identisk design får ha offentliggjorts innan din ansökan lämnas in. Små skillnader räcker dock inte för att betraktas som nya; designen måste vara väsentligt olik befintliga designer. Karaktärskriteriet kräver att designen ger ett annorlunda helhetsintryck jämfört med tidigare kända designer till en informerad användare. Det är denna unika egenskap som skyddas, vilket betyder att designens estetik och visuella framträdande spelar en stor roll i bedömningen av dess skyddsvärdighet.
Hur länge är ett designskydd giltigt?
Designskydd i Sverige erbjuder initialt ett skydd i fem år från det datum ansökan lämnas in. Detta skydd kan sedan förnyas i ytterligare perioder om fem år vardera, upp till en total skyddstid på maximalt 25 år. För att bibehålla skyddet måste du aktivt förnya registreringen vid slutet av varje femårsperiod och betala en förnyelseavgift. Att upprätthålla ditt skydd är viktigt för att fortsätta hålla din design skyddad mot imitationer och otillbörlig användning på marknaden under en längre tid.
Var ansöker jag om designskydd?
För att ansöka om designskydd i Sverige behöver du registrera din design hos Patent- och registreringsverket (PRV). PRV hanterar alla aspekter av designregistrering och är den myndighet du ska vända dig till för att skydda din design nationellt. Om du önskar skydda din design internationellt, kan du antingen ansöka om skydd hos EUIPO (för skydd inom EU) alt. WIPO (om du vill skydda din design i många delar av världen). Genom Haag-systemet kan du använda dig av en så kallad internationell ansökan, vilket förenklar processen och minskar kostnaderna jämfört med att ansöka i varje land separat.
Behöver du rådgivning kring designskydd
Kontakta någon på vår patentavdelning om du behöver rådgivning kring designskydd eller närliggande rättigheter, såsom patent eller varumärkesskydd. Ofta kan vi erbjuda ett initialt fritt möte där du får möjlighet att ställa frågor och få en bild över vilka skydd du bör överväga samt kostnaden för detta.
Kontakta oss så berättar vi mer!
Här hittar du relevanta artiklar inom designskydd!
Vad innebär designskydd
Här får du svar på vanliga frågor om designskydd
Få koll på dina immateriella tillgångar med IP-scan
Lars Thyresson
Founder, Senior Partner, Attorney at law
Nancy Resulovic
Trademark Paralegal
Maria Foskolos
Partner, Attorney at law
Maria Frödin
Head of Legal, Attorney at law, Senior Advisor
Kontakta oss
Vad innebär designskydd?
Med design- eller mönsterskydd avses en produkts eller produktdels utseende, som bestäms av själva produktens detaljer eller i produktens utsmyckning. Design är med andra ord ett utseende av en produkt eller en produktdel. Exempel på produkter som kan designskyddas är leksaker, ornament, tyger, mattor, mobiltelefoner, däck, webbsidor, förpackningar etc.
För att få designskydd måste designen vara ny. Det innebär att det inte får finnas några tidigare identiska eller i stort sätt identiska utföranden på marknaden som har offentliggjorts före ansökningen. En design anses dock inte blivit offentliggjord på sätt som hindrar designregistrering, om offentliggörandet skett under en period på 12 månader före den dag då ansökningen lämnades in. Denna 12-månadersperiod brukar kallas ”grace period”.
För att designen skall registreras måste den dessutom vara särpräglad. Bedömningen görs utifrån det helhetsintryck en s.k. kunnig användare får av mönstret i förhållande till tidigare kända designer och utföranden. As a member of the European Union, Sweden offers different possibilities to obtain design protection in the country. No matter which form of protection you choose; Hansson Thyresson Patentbyrå AB offers professional representation before OHIM, WIPO, the Swedish Patent and Registration Office and the Swedish Courts.