Har du fått ett varningsbrev?
Kanske inte.
Kanske du tillhör de som tror att det knappt händer?
Ledsen att säga det, men det händer!
Vi får ofta kontakt med företag som fått ett vasst skrivet varningsbrev med hot om att upphöra använda det varumärke man kanske under lång tid byggt upp och trott att man äger.
Ofta är den första frågan vid dessa situationer: Finns det en varumärkesregistrering? För om en registrering finns har man ofta ett helt annat läge än om man saknar (dessutom kanske man inte ens fått varningsbrevet om man haft skydd). Saknas varumärkesregistrering börjar en resa kring att visa användning, inarbetning, flertal möten och konversationer med advokater och motparter osv. Avsevärt dyrare än vad en registrering hade kostat. Dessutom större risk att förlora eller begränsa sin användning.
Om du inte har registrerat ditt varumärke kan det finnas flera risker och konsekvenser.
Kontakt oss gärna om du vill veta mer om varumärkesregistrering
Här är några av riskerna och konsekvenserna
Varumärkesintrång
Med en registrering kan du hindra andra företag eller personer att använda eller registrera liknande eller identiska varumärken för sina egna produkter. Om varumärkesintrång sker kan detta förvirra kunderna och minska din förmåga att särskilja din verksamhet från konkurrenterna.
Förlust av affärschanser
Om ditt varumärke inte är registrerat kan andra företag dra nytta av dess popularitet och goodwill genom att tillverka eller erbjuda liknande produkter under en liknande eller identisk logotyp eller varumärke. Detta kan leda till att du förlorar marknadsandelar och affärschanser.
Svårare att försvara din rätt
Utan registrering kan du ha en svagare rättslig ställning om någon kränker eller använder ditt varumärke. En formell registrering ger dig de bästa rättigheterna till varumärket och gör det lättare att vidta rättsliga åtgärder mot intrång eller kopiering.
Utmaningar att expandera internationellt
Om du planerar att expandera din verksamhet internationellt kan bristen på varumärkesskydd göra det svårt att skydda ditt varumärke i andra länder. Varumärken regleras nationellt, så du måste ansöka om registrering i varje land där du vill vara verksam. Utan registrering kan någon annan i det landet använda ditt varumärke och dra nytta av dess popularitet.
Minskad värdepotential
Ett starkt varumärke kan ha ett betydande ekonomiskt värde (Apples varumärke värderas till ca 270 mdr dollar!). Det kan öka företagets trovärdighet, lojalitet från kunder och differentiera er från konkurrenterna. Genom att registrera ditt varumärke kan du maximera dess värdepotential och göra tillgången mer konkret, vilket kan vara viktigt vid eventuella försäljningar, licensieringar eller partnerskap i framtiden.
Riskera att göra varumärkesintrång
Ofta när en varumärkesregistrering görs, görs också en prövning av ombudet hur stor sannolikhet det är att den aktuella registreringen krockar med någon annan. Det ger dig som företagare en första indikation om du riskerar göra intrång i någon annans varumärkesskydd, vilket också riskerar att kosta en stor summa pengar.
För att undvika dessa fallgropar och risker är det viktigt att ansöka om varumärkesregistrering i de länder där du bedriver verksamhet eller planerar att expandera. Rådgör med en seriös aktör på marknaden för att få råd som är anpassat till dina specifika omständigheter och behov, ta inga genvägar utan gör det rätt från början.
Ta en första kontakt med oss här >>>