Upptäck vad några av våra kunder och samarbetspartners tycker om oss!
Marcus Wennmo, VD och grundare Eletive AB
’’Hansson Thyresson har varit en viktig del i vår globala expansion som snabbväxande företag. De förmedlar en stor kunskap inom området och deras varumärkesrådgivning ger oss en trygghet i vår expansion, där vi i stället kan fokusera på just det vi är bra på.”
Göran Sjöberg, VD Hörby Bruk
”En professionell byrå som tar sig an oss som kund på ett mycket bra sätt. Alltid lättillgänglig och snabb med återkoppling.”
Håkan Jacobsson, Peab Asfalt
’’Komplicerade och tidskrävande ärenden som patent och varumärken, kräver stor kompetens, snabbhet och förståelse för kundens behov. Hansson Thyresson lever verkligen upp till detta och vi har ett väldigt konstruktivt samarbete tillsammans.’’
Christer Folin, Entreprenör
”Jag är väldigt glad för mötet med Anders på Hansson Thyresson. Hans professionella tjänst och djupdykning i tekniken!”
Micke Hjelm, Platsansvarig och Tf Affärsutvecklingsansvarig, Företagsfabriken i Kronoberg
”Partnersamarbetet med Hansson Thyresson ger Företagsfabriken´s inkubatorföretag tillgång till ett oerhört viktigt område för startups. Kombinationen av expertkunskap och hög servicenivå gör Hansson Thyresson till en viktig och uppskattad partner. Det som vi upplever extra värdefullt i samarbetet är det härliga engagemang som Hansson Thyresson visar. Det har gjort att vi utvecklat samarbetet flera gånger om och vi kan nu erbjuda våra företag utbildning, enskild rådgivning, uppdatering kring förändringar och nyheter samt erbjudanden som ges till startups såväl lokalt, regionalt, nationellt och internationellt.”
Johan Vaernholt, Affärsutvecklare vid Företagsfabriken i Kronoberg och Kalmar Science Park samt grundare av Vandervolt
’’Med en förståelse för en start ups vardag och behov är Hansson Thyresson ett naturligt val för företag i tidig fas oavsett om det gäller Patent, IP- strategier eller utbildningar för att ge ökad kunskap och förståelse. Hansson Thyresson är en trygg partner under hela ens företagsresa.”
Hörby Bruk – en hållbar organisation ”made in sweden”
Vi gör ett stopp hos Hörby Bruk, en av våra kunder som är kända för att kombinera lång svensk hantverkstradition med modern teknik. Du har med stor sannolikhet stött på flera av deras produkter genom åren såsom den klassiska CanCan-gungan, de gula magasinskärrorna eller de robusta skottkärrorna. Hörby Bruks huvudbyggnad från sekelskiftet vittnar om en lång historia som går tillbaka till 1920 då företaget bildades. Vi fick en intressant rundvandring i produktionen och en trevlig pratstund om deras senaste produkter och det omfattande samhällsengagemanget.
Robusta och nostalgiska klassiker
Hörby Bruk är sedan många år marknadsledande på skottkärror i Sverige men de har också en rad andra produkter inom kategorierna kärror, redskap och vagnar. Flera har blivit välkända klassiker. Deras senaste tillskott i skottkärrasortimentet är modellen Sand och ingår i Premium Line med skalmar av bambuträ som med sina egenskaper ger en perfekt balans mellan hållbarhet och stil. Den har också punkteringsfria hjul, precis som nära nog alla deras skottkärramodeller numera har.
Hörby Bruk är också ledande producent i Norden på lekredskap för den privata trädgården. CanCan-gungan är nog den mest kända och har tillverkats med framgång sedan 1965. Den finns i flera olika färger, alltifrån lime och lila till silver. Under pandemiåren har också deras lektorn sålts i stor skala.
Jubileumskollektion inspirerad av naturen
Det finns också en ny skottkärrakollektion som kallas Natures Collection i milda färgtoner på en av deras mest populära skottkärra. Vad sägs om färgnyanserna daggkåpa, blåblinka eller humleblomster? Inspirationen är hämtad från den svenska växtfloran och färgkollektionen togs fram för att markera Hörby Bruks 100-årsjubileum.
– De senaste åren har trenden med att använda vackra trädgårdsredskap i den privata trädgården ökat, säger Carina Lonhage som är inköpschef på Hörby Bruk. Därför känns det bra att kunna erbjuda en rejält byggd skottkärra i färger som även tilltalar den trendmedvetna trädgårdsentusiasten. Trender och kollektioner är ett relativt nytt sätt för oss att arbeta men räkna med att få se fler snygga färger på våra produkter framöver, avslutar Carina.
Maja Modigh från Hansson Thyresson med den klassiska Ekebykärran i jubileumskollektionen Natures Collection.
Ett starkt varumärke med förankrade värderingar
Göran Sjöberg är inne på sitt 15:e år som vd på Hörby Bruk och förstår vikten av att varsamt förädla och förvalta ett redan starkt och välrenommerat varumärke. Det handlar såklart mycket om kundupplevelsen och om att leverera löften och värderingar som varumärket står för. Men det handlar också om aktiv varumärkesövervakning och att hantera immaterialrättsliga frågor snabbt och korrekt.
”Vi har haft turen att komma i kontakt med Hansson Thyresson och det har blivit ett fantastiskt bra samarbete oss emellan. Deras engagemang och förmåga att förutse våra behov har skapat starka band och vi gillar deras sätt att hjälpa till och erbjuda sin expertis på ett balanserat sätt. Det handlar mycket om ett förebyggande juridiskt varumärkesarbete och där har deras proaktivitet verkligen gett oss direkta värden. Och den här öppna dialogen som vi har är jätteviktigt för oss. Det ger en trygg känsla och det håller oss också redo att agera juridiskt när vi blir utsatta för överträdelser”.
En svensktillverkad klassiker – Skottkärran Hörby Bruk Ekeby Plåt Grön 110 liter, ses här ihop med bolagets vd Göran Sjöberg och Ulrika Petersson som arbetar som speditionsansvarig.
Hörby Bruk är en hållbar organisation som strävar efter ekonomisk framgång samtidigt som de tar hänsyn till miljöansvar och socialt ansvarstagande. Under året har de arbetat med Produktionslyftet. Det är ett internt arbete och hela produktionskedjan är med i det här LEAN-projektet som IUC Syd (Industriellt UtvecklingsCentrum) står bakom. Huvudmålet är att förbättra flöden och processer och ta bort slöseri. Det är ett stort åtagande och engagemanget inom företaget är stort.
De värnar också om medarbetarnas frisknärvaro och erbjuder ”Fredagsfys före fredagsmys” med gemensam träning på granngymmet varje fredag och massage en gång i månaden. Och genom Teknikcollege, som är ett samarbete mellan näringsliv, teknik och skola, arbetar Hörby Bruk med utbildningsfrågor och arbetsplatslärande. Te x gör alla Hörbys 5:e klassare studiebesök hos Hörby Bruk som också gärna tar emot praoelever och försöker ge dem en meningsfull, lärorik och fin upplevelse att ta med sig vidare i livet. För några år sedan utsågs Hörby Bruk till Sveriges bästa samverkansföretag.
Vi på Hansson Thyresson delar flera av Hörby Bruks grundvärderingar och tycker att det är en ära att samarbeta med dem och deras varumärke som har en så rik historia. Att de väljer att arbeta med oss för att skydda sina varumärken och domäner är en bra bekräftelse på det förtroende som de har för oss.
Göran Sjöberg är inne på sitt 15:e år som vd på Hörby Bruk. I bakgrunden skymtar den klassiska CanCan-gungan.
Faktaruta
Antal anställda: 40 st
Omsättning: 75 MSEK
Produktion och kontor: Hörby
Webb: horbybruk.se
deWiz Golf AB is building an IP portfolio for securing and increasing the value of its Intangible Assets
Hansson Thyresson was early trusted to work with all aspects of intellectual property services, such as patents, trademarks, and contracts.
deWiz Golf AB is an extremely interesting young technology company that has developed a golf training platform. It was founded by former European Tour pro, PGA of Sweden certified instructor and motor learning author, Markus Westerberg, and entrepreneur and technology business leader, Christian Bergh. The company’s mission is to help golfers around the world elevate their enjoyment of the game through innovative technology that accelerates the pace of learning. To accomplish this, deWiz has developed a revolutionary wearable technology that helps you analyze your swing motion. And what makes deWiz unique is when you break your preset parameters, deWiz generates a tickling electric pulse and audible alert in real time.
– It´s been one of the most exciting journeys in my patent attorney carrier. Starting from zero with two engaging and dedicated inventors, we’ve created an IP portfolio to protect the fantastic new device and to assist in the business development of the company. The product and services around deWiz continue to grow, as does the IP portfolio.
Anders Hansson, co-founder, and chairman of the board of Hansson Thyresson AB.
The development of the IP portfolio has been a continuous process where technical, legal, marketing and business aspects have evolved at different speeds and importance. The value of the IP portfolio and other Intangible Assets cannot be overestimated.
I can’t express enough the importance of having a homogeneous portfolio of patents and trademarks registered in a wide range of countries, partly to protect your invention, but especially when you need to increase the capital of the company and bring in investors. It costs a lot of money to apply for a patent, but the benefits outweigh the costs.
Christian Bergh CEO deWiz Golf AB
Markus Westerberg, co-founder and golf professional – responsible for the golf technique in the development work.
Thank you for stopping them
Not the most common words to hear from your biggest competitor in the industry. But it happened in Munich this spring. At BAUMA, the world’s leading construction machinery trade fair.
One of our clients, a market leader within their business segment, quickly identified a suspicious patent infringement in a competitor’s stand at BAUMA.
A direct call to one of our lawyers with a vast experience in coordinating global Intellectual Property disputes for a multi-national Swedish company had an immediate effect.
- Wednesday morning a German colleague met with the client at the fair. Together they looked at the competing product and agreed that this was an infringement. As a consequence thereof a senior German attorney immediately started working on a cease-and-desist letter. This letter was sent to the competitor’s headquarters at 10.30 pm on the same day, i.e. Wednesday, April 10. The due time for response was set to 11.00 am on Thursday, April 11, i.e. the very next morning.
- The competitor, who obviously was well prepared for the infringement accusation, at 11.30 am the following morning returned a 24-page long letter claiming that the patent should be null and void and, accordingly, there was no infringement.
- However, already at 9.30 am when the trade fair opened on Thursday morning, our client checked the competitor’s stand and found that the infringing product had been removed.
Shortly thereafter, a top executive of the largest and very serious competitor came over to our client and thanked them for keeping the business clean by taking action against infringers.
This action then became the talk of the day of this years’ BAUMA trade fair and made our client’s name known throughout the industry.
by Maria Frödin & Anders Hansson