Ett registrerat varumärke behöver vanligtvis förnyas vart 10:e år för att vara fortsatt giltigt. Det finns ingen bortre begränsning kring hur många gånger ett varumärke kan förnyas till skillnad från t.ex. ett patent som ofta bara kan gälla i 20 år. Hansson Thyresson hjälper företag att inte missa viktiga deadlines i de länder varumärket är registrerat och kommer i god tid innan ge företagen en möjlighet att ta beslut om man vi förnya sin varumärkesregistrering eller inte
Vad är varumärkesförnyelse?
Att förnya ett registrerat varumärke betyder att man fortsätter skydda och behålla de rättigheter som varumärkesregistreringen ger. När man registrerar ett varumärke får innehavaren en exklusiv rätt att använda det för de varor och tjänster som omfattas av registreringen. Denna skyddsperiod varar vanligtvis i tio år, och för att skyddet ska fortsätta efter dessa tio år måste varumärket förnyas.
När är det dags för en varumärkesförnyelse?
Det är dags att förnya ett registrerat varumärke innan den nuvarande skyddsperioden löper ut. Vanligtvis gäller ett registrerat varumärke i tio år från registreringsdatumet. Man bör börja tänka på förnyelseprocessen några månader innan denna period är slut för att säkerställa att varumärket förblir skyddat och behåller sitt prioritetsdatum. Hansson Thyresson hjälper till att hålla koll på viktiga datum och påminner om när det är dags att förnya registrerade varumärken.
Tecken på att varumärket behöver en uppdatering
Ofta förändras varumärken över tid. Det kan vara alltifrån att en logotyp ändrar färg till att man byter ett namn helt och hållet. Man bör alltid överväga en ny varumärkesregistrering när ett varumärke har förändrats, och göra en tillgänglighetskontroll för att säkerställa att man inte gör intrång i andras rättigheter. I samband med att en varumärkesförnyelse sker bör man se över att varumärket fortfarande används på det sätt som det är registrerat.
Vår process för varumärkesförnyelse
I god tid innan en varumärkesregistrering är på väg att löpa ut kommer vi meddela dig, samt ge en kostnadsuppgift. När vi fått besked sköter vi all dialog med myndigheterna i det land eller de länder där varumärket ska förnyas. Om varumärket har ändrat utformning eller utseende behöver vi se över om det fortfarande täcks av registreringen eller om det behöver ske en ny registrering. Vi ger då även rådgivning om den äldre registreringen ska släppas eller förnyas.
Fördelarna med att förnya sitt varumärke
Att förnya en varumärkesregistrering är ofta en klok investering i varumärkets framtid och säkerställer att dess identitet och värde bibehålls, och att konkurrenter inte kan använda liknande varumärken för samma varor och tjänster. Det är viktigt att förnya sitt varumärke innan registreringen löper ut, annars riskerar man att tappa viktiga rättigheter och prioritetsdatum.
Kontakta oss för rådgivning kring varumärkesförnyelse
Hansson Thyresson har i över 30 år hjälpt sina kunder med varumärkesregistreringar och varumärkesförnyelser. Vi säkerställer att alla lagkrav uppfylls och vi har väl beprövade processer och system för att ha koll på viktiga datum och meddela våra kunder i god tid. Varmt välkommen att kontakta oss för rådgivning kring varumärkesförnyelse.