Varumärkesskydd
Varumärkesskydd använder man för de ord, figurer, slogans, förpackningsdesigner samt ljud, dofter och rörelser som skiljer ut era produkter på marknaden. Ensamrätten uppkommer genom registrering eller omfattande användning så att märket därefter har blivit välkänt. För att kunna registreras måste ordet eller figuren verkligen kunna fungera som ett egennamn eller signalera en tydlig identitet för den aktuella varan eller tjänsten. Varumärket får heller inte vara lätt att förväxla med andra märken för liknande varor eller tjänster. Vi har ett väl etablerat samarbete med varumärkesombud och jurister i de flesta länder där svenska företag vill göra affärer.
Med konkreta åtgärder hjälper vi er att välja de rättigheter som bäst stödjer era affärsmål, håller konkurrenterna på avstånd och skapar kommersiella fördelar. Vi brukar utgå från följande aspekter:
- Varumärkesskydd och varumärkesmanualer för det huvudmärke, de produktmärken, graderingar och fristående märken ni bygger er varumärkesportfölj runt
- Tillgänglighetskontroll för att granska möjligheter att använda och skydda ett framtida varumärke. Mer om detta >
- Varumärkesbevakning är ett effektivt sätt att upprätthålla och värna om ditt varumärkesskydd. Läs mer om varför man behöver bevaka sitt varumärke.
- Firmarätt för det företagsnamn ni bygger er verksamhet kring
- Designskydd för de formgivningar som förstärker er positionering på marknaden
- Upphovsrätt för fotografier, texter och kreativ layout
- Marknadsrätt i de fall konkurrenterna snyltar på era framgångar
- Avtal om sekretess, konsulter, försäljning, distribution, franchise, co-branding, licensiering och överlåtelser
- Tvister och attackstrategier när konkurrenter blir aggressiva
Här hittar du fler relevanta artiklar inom varumärkesskydd!
Lars Thyresson
Founder, Senior Partner, Attorney at law
Åsa Olajos
Attorney at law
Nancy Resulovic
Trademark Paralegal
Maria Foskolos
Partner, Attorney at law
Maria Frödin
Head of Legal, Attorney at law, Senior Advisor
Elsa Thyresson
Attorney at law